
Poniżej znajdują się specjalne scenariusze lekcji oraz karty pracy poświęcone roli i znaczeniu chrztu Polski jako jednego z najważniejszych wydarzeń w historii państwowości polskiej oraz jego wpływu na kształt współczesnej Polski. Scenariusze lekcji oraz karty pracy zostały opracowane w kilku wariantach, w zależności od typu szkoły. Wszystkie materiały dydaktyczne nawiązują do V plakatu oraz V tomu książki poświęconych chrztowi Mieszka I. Materiały dydaktyczne zostały przygotowane w sposób umożliwiający samodzielny ich druk.
Zachęcamy do wykorzystywania ich przez nauczycieli historii, a także przez różnego rodzaju instytucje kultury, działy edukacyjne w muzeach, biblioteki, domy kultury.
Scenariusze lekcji powstały w ramach projektu realizowanego przez Powiat Gnieźnieński pn. Ogólnopolska kampania edukacyjna dla dzieci i młodzieży dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Chrzest 966.
Scenariusze dla szkół podstawowych
- Mieszko I – od legendy o Piaście do historii o Mieszku I. Lekcja kreatorska.
- W kraju Mieszka. Multimedialny projekt edukacyjny.
- Chrzest Polski 966 i jego 1050 rocznica. Projekt edukacyjny – gazeta historyczna.
Więcej informacji w dziale: konkurs
Scenariusze dla szkół gimnazjalnych
- Zaprowadzenie chrześcijaństwa w Polsce według Jana Matejki. Lekcja kreatorska.
- Grody i grodziska wielkopolskie - krajobraz kulturowy państwa pierwszych Piastów dawniej i dziś.
- Mieszko! Mieszko! Mój koleżko! – analiza piosenki.
- Europejski kontekst decyzji przyjęcia chrztu przez Mieszka.
- Geneza i znaczenie chrztu Mieszka dla budowy państwa polskiego.
- Gniezno i Poznań w 1966 roku, czyli kontrowersje wokół obchodów Millenium.
- prof. UAM dr hab. Violetta Julkowska
Dr hab. prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu historyk historiografii i dydaktyk historii. Organizatorka projektów badawczych i edukacyjnych, współautorka podręczników i materiałów edukacyjnych do historii. Zainteresowania badawcze: kultura historyczna, historia historiografii, studia regionalne, studia nad pamięcią i studia biograficzne.
Opublikowała książki: Retoryka narracji historycznej Joachima Lelewela 1998; Europejski wymiar edukacji a chrześcijaństwo, 2006; Historia dla wyobraźni. Recepcja i interpretacja pisarstwa historycznego Karola Szajnochy, Poznań 2010; Foto-historia. Fotografia w edukacji historycznej (red.) 2012 i Foto-historia. Fotografia w przedstawianiu przeszłości (red.) 2012; Przywołane z historii. Ocalone z pamięci (red.) 2013; Helena Tadeuszak 1909-1986 (2014); Jan Kiliński. Historia i pamięć (red.) 2015. - dr Mariusz Menz
dr Mariusz Menz – adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zatrudniony w Zakładzie Myśli i Kultury Politycznej. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół analizy polskiej myśli politycznej, dydaktyki historii i wiedzy o społeczeństwie oraz polskiego dyskursu politycznego. Autor wielu artykułów naukowych z zakresu historii Galicji i problematyki oświatowej; współautor trzech podręczników szkolnych. Członek Międzynarodowego Zespołu Badawczego „Galicja 1772-1918” oraz ekspert polsko-niemieckiego podręcznika do historii. Od urodzenia związany z Gnieznem, gdzie współpracuje z GSW „Milenium” oraz prowadzi zajęcia na Gnieźnieńskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku. - Opracowanie graficzne: Jarosław Gryguć
Artysta plastyk, autor książek i plakatów z serii Kultura Piastów dla Dzieci. Pasjonat historii.
